Direktlänk till inlägg 17 juni 2013

This is Henrik Jakobsson Produktions designer"Tillbaka till Holmsveden"

Av Christer Johansson - 17 juni 2013 21:19

 

Henrik Jakobsson är vår andra produktion designer i detta filmprojekt "Tillbaka till Holmsveden"

En mycket lovande ung filmskapare med öga för film och klippning, och hans passion för denna konstform fick jag se alldeles nyligen då hans dokumentär "Småstadslivs sista LIVEturne" blev klar.

Jag blev imponerad av det jag fick se och denna dokumentär kommer ni åxå få se då den kommer hamna som extramaterial till vår nya film "Tillbaka till Holmsveden"

Sen har Henrik åxå fått den stora äran att designa loggan till denna nya filmsatsning, och den satte han ju direkt, bara kolla in loggan här nedan och visst fan blev den snygg!? Bra jobbat HENKE!


 


Henke kommer bli ett grymt bra sidekick därute i fält med sitt filmöga när kameran börjar rulla, men nu får du ta över Johanna!

This is Henrik Jakobsson!

 

* Vad är din uppgift/roll i "Tillbaka till Holmsveden"? 

Min roll är Produktions Designer. De innebär att det jag tillsammans med Christer (regissören) som försöker jobba fram en känsla och design som ska förmedlas i filmen. Några av mina uppgifter är att bolla olika designförslag och idéer tillsammans med Christer. Jag sitter i olika bildredigeringsprogram och jobbar fram loggan, affischer och andra bilder som kan vara bra att ha under resans gång. På inspelningsplatsen kommer jag stå bakom filmkameran och hjälpa till med att ta fram vinklar och samtidigt fungera som en assisten till regissören med "känslan" som jag och Christer har jobbat fram i bakhuvudet. Ja, det är väl ungefär det.


 


* Vad tror du om filmen? 

Jag tror den kommer bli något utöver de vanliga hehe :)


* Vad har du tidigare gjort/hjälpt med kring gängets produktioner? 

För mer eller mindre exakt två år sedan satt jag hemma hos en kompis och kollade facebook medan han satt ute i köket och åt med sina föräldrar. Precis då hade Christer postat ett inlägg där han frågade om någon kunde köra "en liten sväng" 2 dagar runt Gävleborg och Dalarna för en promotionturné för Liveshowen. Jag tänkte "Afaan de skulle vara fränt", slängde iväg ett meddelande och fick jobbet som chaufför. Jag hade träffat Christer och Christian en gång tidigare som hastigast, men nu skulle jag alltså köra åt dom och till och med bo med dom?! Resan gick bra och efter 4 dagar och 150 mil senare var jag hemma igen och tänkte "Aldrig meeeer....". Jag var helt förstörd i mitt huvud och fick sova flera dagar efteråt för att komma på fötter igen. Några månader gick och Christer frågade mig ännu en gång om jag ville köra och jag tänkte "Jaavafan det ska väl inte vara nå problem". Efter många mil och resor började jag faktiskt förstå hur dom tänker och hur jag ska smälta ner allt. Jag började faktiskt tycka om att umgås med dom hehe!  Jag vet inte riktigt hur det blev som det blev idag men jag tror Christer såg något i mig som han ville lyfta fram. Jag fick förtroendet att göra en mindre dokumentär för premiären av Småstadsliv 4, han gillade den skarpt och med den i bagaget fick jag till uppdrag och följa med på sommarturnén 2012 och göra en större dokumentär. Och nu sitter jag här, med en lite viktigare roll än chaufför för deras nästa stora projekt. Ganska schysst :)  

 

(Henke följde med på sista sommarturnen och gjorde en dokumentär, en mycket bra sådan!)


* Har du någon utbildning/erfarenhet när det gäller att skapa film? 

Jag pluggade Digital Medieproduktion vid Umeå Universitet sen är jag mest självlärd. Jag har hållit på med film sen jag var kanske 7-8 år och har alltid älskat det. Förhoppningsvis blir det många år framöver också.


* Om du måste välja, vilken är din favorit Småstadsliv-scen och varför? 

En klar favorit är när familjen Andersson ska ut på husvagnssemester i Småstadsliv 3. Ingemar ska försöka visa att han kan grilla, Johanna vrålar att han inte ska dricka så mycket och tältet som faller ner på marken efter bilen. Jag vet inte vad som gör att det är så fantastiskt kul. Skrattar bara lika mycket varje gång!


 

(Familjen Andersson på camping i Småstadsliv 3 en av Henkes favoritscener)


* Vilket är ditt favoritord? 

Jag vet ett... jag är bara så förbannat dålig på att stava!


* Om du fick välja helt fritt, vad gör du om 10år? 

Då äger jag ett eget produktionsbolag och levererar storfilmer till Hollywood medan jag ligger i en pool med en paraplydrink i handen. Men först blir det Tillbaka till Holmsveden i sommar!


TACK! / Johanna

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christer Johansson - 20 maj 2014 16:10


Och många spännande namn är klara för vår nya film, återkommer om det! Nu först ska vi köra vår enda föreställning i sommar i Edsbyn Öjeparken 20 juli, välkomna! Biljetterna finns ute nu på TICNET! All biljettinfo finns på: www.smastadsliv.se ...

Av Christer Johansson - 29 november 2013 15:44


Stånk Tommys 50års Fest! En liveshow med alla småstadslivfigurer, turnestart våren 2014. Sen har jag lite fler filmprojekt på gång utöver Holmsveden, återkommer till det! Här nedan jobbas det med en affisch, inte klar dock där ett stavfel på pr...

Av Christer Johansson - 19 september 2013 11:11


Kladd en skiss eller ett manus? Ja det är faktiskt det sistnämnda, delar från ett manus inför den första småstadslivfilmen. Tankar om filmen slarvigt och stressat nedskrivet på papper, men man ser faktiskt en replik där i slutet, men jävlar du! K...

Av Christer Johansson - 5 september 2013 23:10

Varsågoda! All info om filmvisningar och dvd släpp kommer finnas på vår hemsida. www.tillbakatillholmsveden.se ...

Av Christer Johansson - 2 september 2013 07:35

Klockan har blivit 07.15 när jag lyfter kannan och häller upp en kopp av det rykande svarta, jag ler litegrann utan att jag märker det. Utanför mitt fönster rullar dom första bilarna mot sina arbeten, men jag då? Ska inte jag iväg på något arbete, ...

Presentation


Christer Johansson

Impulsiv och nästan oförskämt spontan försöker jag leva mitt första liv som människa.


Fråga mig

133 besvarade frågor

Omröstning

Vill ni se en ny småstadslivfilm eller vill ni se den nya byn med bara nya figurer som jag lurar på?
 Ny småstadslivfilm.
 Ny film med helt nya figurer.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästbok.


Ovido - Quiz & Flashcards