Direktlänk till inlägg 14 maj 2013

Från SVT drama och Skärgårdsdoktorn till Småstadslivsgänget, this is Håkan Persson!

Av Christer Johansson - 14 maj 2013 14:35

          

Film och TV fotografen Håkan Persson har jobbat med så många stora namn inom film/tv, jäkligt imponerande!

SVT drama är tungt det är respekt och hans kunnande bakom kameran kan ingen ifrågasätta, men nu ska den här Gotlänningen och silversmeden lämna sina sysslor bakom kameran och sjunka in i en rollkaraktär, spännande!

Hur vi lyckades...hehe "lura" denna gänglige man från ön med det knepiga språket får han själv berätta,  men nog hjälpte lite av den starka drycken från hälsingeskogarna att få denna man att bestämma sig.

Skämt och sido, Håkan är en genomtrevlig och härlig människa som fann sig direkt med oss i gänget.

Man känner när någon är på riktigt och äkta, det gillar vi här uppe i buskarna, så välkommen Håkan!

Det här kommer bli så jävla bra!


Nu får du ta över Johanna, this is Håkan Persson!

 

Håkan Persson - Professionell Fotograf/filmare


* Vad är din roll/uppgift i "Tillbaka till Holmsveden"? 

Min uppgift "Tillbaka till Holmsveden" är INTE att vara filmfotograf som man kan tro. Jag ska spela Hans Ask, författaren, gift med Anna Ask, konstnärsmålare. 


* Du har tidigare jobbat inom filmande och TV, hur länge har du jobbat med detta och vilka projekt har du medverkat i? 

Jag är film och TV-fotograf och har jobbat med det sedan mitten på nittiotalet. Jag började som stillbildsfotograf och gick fotoakademin på konstfack. Sedan kom jag in på Filmfotolinjen på Dramatiska Institutet 1994-97. Jag har jobbat väldigt mycket på SVT-Drama. Några produktioner jag medverkade i är: Skärgårdsdoktorn, Anna Holt Polis, Ramona, Herr Von Hanken, Pip-Larssons, Skeppsholmen, Kommissionen. Även barnprogram som tex Pomos Piano och Vinnarskallar mfl. Sedan är det andra Produktionsbolag för TV, film, reklam och musikvideor jag jobbat med. Där kan jag nämna: Familjen Annorlunda, Gladiatorerna, Drömmen om landet, Folkhemmet, Blåsningen (med Lennart Svan) Helt Magiskt, Bukowskis mfl. 


    


* Har du arbetat med några kända ansikten? 

Jag har fått nöjet att jobba med 'tjändisar' så som: Loa Falkman, Alexandra Rapaport, Per Oskarsson, Harriet Andersson, Sten Ljunggren, Tuva Novotny, Göran Ragnerstam, Pernilla August, Katarina Ewerlöf, Hasse Aro, Robert Aschberg. Linda Nyberg. 


* Hur upptäckte du/kom i kontakt med Småstadslivgänget och deras humor? Och vad tycker du om den? 

Småstadslivsgänget kom jag i kontakt med för att Strix television skulle göra en 'pilot' som det heter. Alltså en promotionfilm, en försäljningstrailer till SVT som sökte nya komiker eller komediansikten. Ingen förstår varför det inte blev något av det. Vi som gjorde den lilla kortfilmen hade i alla fall vansinnigt trevligt, roligt, härligt och huvudvärk sista dagen innan vi skulle åka hem. Det var pga någon slags vätska som Christer och Christian bjöd oss på. Tror det heter alkohol?


 

(Är det den här festen i Långheds kyrka han pratar om? hehe..)

 

(Håkan in action med småstadslivsgänget och karaktärerna Leif & Sölve)


* Du är van att stå bakom kameran men den här gången blir det premiär för dig framför kameran, hur känns det och hur går tankarna i huvudet? 

Det var helt enkelt skitkul att filma med alla underbara knäppgökar och eftersom jag nog själv tillhör den kategorin och har länge velat stå på andra sidan kameran så blev jag väldigt glad när möjligheten dök upp. Men att jag skulle få en, för mig, så pass stor roll med dialog i en massa scener, hade jag inte räknat med. Visst ska det bli nervöst och man undrar hur man ska klara av det men jag är säker på att det kommer att bli asavärsaroligt. Hoppas jag kan hålla mig från kameran och låta Roxa göra sitt jobb. Kommer kanske omedvetet ställa mig bakom kameran ibland. Nä, jag har nog fullt upp med att 'gå in i min rollkaraktär och komma ihåg alla mina repliker.           


* Vad tror du eller känner du inför detta nya projekt gänget ger sig på?

Jag känner och tror att det här kan bli en start på någonting nytt och fantastiskt för mig och jag vet att det kommer bli helt fantastiskt för alla inblandade. För team, skådisar och slutligen publiken. 


* Och slutligen hur skulle du beskriva dig själv med tre ord? 

För er som kommer att träffa mig Håkan Persson kan jag tala om att jag är kåt, glad och tacksam. Nä, det var ju taget ur någon film tror jag? Lorry? Så kan man väl för fan inte skriva. Jag menar såklart att jag är en lugn glad Gotlänning med glimten i ögat och lite tokig ibland om jag träffar likasinnade och jag älskar ironi. Nej nu blev det fem grejer om mig själv. Det skulle visst vara tre. Ja men ta bort lugn och Gotlänning dåra. Tack får mii. Vi seis när summarn kummar. Håkan


 

"Kåt glad och tacksam" /Håkan Persson ;)


 

TACK! / Johanna


 
 
Ingen bild

ooooo

14 maj 2013 16:03

Kommer man få se piloten någon gång?

Christer Johansson

14 maj 2013 16:04

Piloten kommer dessvärre att inte visas, rättigheterna innehavs av STRIX och där ligger den kvar i arkivet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christer Johansson - 20 maj 2014 16:10


Och många spännande namn är klara för vår nya film, återkommer om det! Nu först ska vi köra vår enda föreställning i sommar i Edsbyn Öjeparken 20 juli, välkomna! Biljetterna finns ute nu på TICNET! All biljettinfo finns på: www.smastadsliv.se ...

Av Christer Johansson - 29 november 2013 15:44


Stånk Tommys 50års Fest! En liveshow med alla småstadslivfigurer, turnestart våren 2014. Sen har jag lite fler filmprojekt på gång utöver Holmsveden, återkommer till det! Här nedan jobbas det med en affisch, inte klar dock där ett stavfel på pr...

Av Christer Johansson - 19 september 2013 11:11


Kladd en skiss eller ett manus? Ja det är faktiskt det sistnämnda, delar från ett manus inför den första småstadslivfilmen. Tankar om filmen slarvigt och stressat nedskrivet på papper, men man ser faktiskt en replik där i slutet, men jävlar du! K...

Av Christer Johansson - 5 september 2013 23:10

Varsågoda! All info om filmvisningar och dvd släpp kommer finnas på vår hemsida. www.tillbakatillholmsveden.se ...

Av Christer Johansson - 2 september 2013 07:35

Klockan har blivit 07.15 när jag lyfter kannan och häller upp en kopp av det rykande svarta, jag ler litegrann utan att jag märker det. Utanför mitt fönster rullar dom första bilarna mot sina arbeten, men jag då? Ska inte jag iväg på något arbete, ...

Presentation


Christer Johansson

Impulsiv och nästan oförskämt spontan försöker jag leva mitt första liv som människa.


Fråga mig

133 besvarade frågor

Omröstning

Vill ni se en ny småstadslivfilm eller vill ni se den nya byn med bara nya figurer som jag lurar på?
 Ny småstadslivfilm.
 Ny film med helt nya figurer.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästbok.


Ovido - Quiz & Flashcards