Direktlänk till inlägg 15 maj 2013

En ärrad gammal småstadslivskämpe tar nya tag i ny filmsatsning, Martin Sjökvist!

Av Christer Johansson - 15 maj 2013 00:11

Johanna Sjödin har nu tagit ett snack med en rad nya skådisar inför sommarens nya filmsatsning, men nu är det dags att ta ett litet snack med en gammal ärrad småstadslivs kämpe, nämligen Martin Sjökvist.

Han har varit med i alla våra filmer och stått på scen i 3 upplagor av Småstadsliv LIVE, och det han inte kan om detta humorfenomen är inget värt att veta.

bilden här nedan ser vi Martin i sin roll som krogägare omringad av en arme av små Stånkisar en stor Stånkis.


    


Martin Sjökvist är gängets jurist och en mästerlig småstadsbetraktare och glesbygdsanalytiker,  Martin och jag har under otaliga timmar på bortamatcher i spelarbussar eller i omkläddningsrum, eller då vi träffats analyserat våra bybor och dess beteenden, det är alldeles fantastiskt underhållande!


 

Martin till höger var en tuff hänsynslös back på sin tid, jag själv försökte hänga på men ja, det var tufft!


Men som han säger i intervjun så var detta tänkt lite som en väckarklocka och att humorn kanske inte skulle uppskattas direkt i vår närhet utan mer gå hem utanför vår bybubbla, så fel vi fick.

Okey här är han iaf, min gode vän och forne hockeypolare Martin Sjökvist!


    


* Vad är din roll/uppgift i "Tillbaka till Holmsveden"? 

Det är oklart. Jag tror jag ska vara präst.


* Du har nu varit med vid ett antal filmarbeten med gänget, vad upplever du svårast med att spela in film? 

Den frågan har jag inget vettigt svar på.


* Varför tror du att denna såkallade "Småstadsliv-humor" går hem i stugorna? 

Svårt att ge ett kort svar på. Det enkla svaret - och som så ofta framhålls - är hög igenkänningsfaktor. Att nöja sig blott med det är dock gravt förenklande dels eftersom en igenkänning och identifikation med de här gapiga och i regel nervklena karaktärerna inte torde vara särskilt smickrande, dels eftersom hela småstadslivssamhället som det tecknas i filmerna faktiskt är en tragikomisk skildring av en döende landsbygd. Därför blir filmerna indirekt ett viktigt inlägg i den regionalpolitiska samhällsdebatten; är det det här vi vill ska hända med vår landsbygd? Jag minns att vi tidigt pratade om att vara en "ögonöppnare" eller väckarklocka även för folket ute i buskarna. Frågan är om vi lyckats eller om detta budskap förloras bland gapen och skrattsalvorna... Det var väl egentligen inte mycket till svar på din fråga, men jag ville få det sagt. 


* Du har spelat/spelar hockey, vem är din favorit hockeyspelare och varför? 

Kenneth Kennholt. Därför att han var en dålig skridskoåkare med ett oerhört hårt slagskott. 


 

Martin med cigaretten för övrigt där denna bild är tagen en sen natt på det slitna hotellet i Londons ytterkant, det hände ganska mycket runt det här hotellet som sagt, fråga Joel.


* Vilket är det roligaste ögonblicket/minnet som du framförallt kommer ihåg och har tillsammans med gänget? 

Det finns många dråpliga minnen från turnéer och resor. Jag skulle kunna säga en sen natt på en bakgata utanför ett slitet hotell i Londons ytterkant men väljer nog att framhålla mitt första möte med Örjan Bengtsforst utanför Hemköp i Alfta. Det var obehagligt träffsäkert från Crilles sida och jag förstod att detta kunde bli något större.



* Brukar du själv titta på material där du medverkat, i filmväg, i efterhand?

Det har hänt.


* Varför tycker du folk ska se den här filmen? 

Som jag sa tidigare hoppas jag att filmen naturligtvis i första hand ska vara underhållande, men jag hyser också förhoppningen att detta ska bli ett tydligt inlägg i regionalpolitiken som en smärtsam, men varm, spegling av en döende landsbygd...


TACK / Johanna!

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christer Johansson - 20 maj 2014 16:10


Och många spännande namn är klara för vår nya film, återkommer om det! Nu först ska vi köra vår enda föreställning i sommar i Edsbyn Öjeparken 20 juli, välkomna! Biljetterna finns ute nu på TICNET! All biljettinfo finns på: www.smastadsliv.se ...

Av Christer Johansson - 29 november 2013 15:44


Stånk Tommys 50års Fest! En liveshow med alla småstadslivfigurer, turnestart våren 2014. Sen har jag lite fler filmprojekt på gång utöver Holmsveden, återkommer till det! Här nedan jobbas det med en affisch, inte klar dock där ett stavfel på pr...

Av Christer Johansson - 19 september 2013 11:11


Kladd en skiss eller ett manus? Ja det är faktiskt det sistnämnda, delar från ett manus inför den första småstadslivfilmen. Tankar om filmen slarvigt och stressat nedskrivet på papper, men man ser faktiskt en replik där i slutet, men jävlar du! K...

Av Christer Johansson - 5 september 2013 23:10

Varsågoda! All info om filmvisningar och dvd släpp kommer finnas på vår hemsida. www.tillbakatillholmsveden.se ...

Av Christer Johansson - 2 september 2013 07:35

Klockan har blivit 07.15 när jag lyfter kannan och häller upp en kopp av det rykande svarta, jag ler litegrann utan att jag märker det. Utanför mitt fönster rullar dom första bilarna mot sina arbeten, men jag då? Ska inte jag iväg på något arbete, ...

Presentation


Christer Johansson

Impulsiv och nästan oförskämt spontan försöker jag leva mitt första liv som människa.


Fråga mig

133 besvarade frågor

Omröstning

Vill ni se en ny småstadslivfilm eller vill ni se den nya byn med bara nya figurer som jag lurar på?
 Ny småstadslivfilm.
 Ny film med helt nya figurer.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästbok.


Ovido - Quiz & Flashcards