Alla inlägg den 15 februari 2013

Av Christer Johansson - 15 februari 2013 09:57

Jag sitter med ett filmmanus just nu som känns väldigt lovande och som kan mycket väl blomma ut och bli det bästa jag lyckats krångla ihop, därför känns det ännu mer på sin plats att ge manuset en värdig filmproduktion.

 


Som vanligt är det jag och Roxa som styr allt vid en inspelningsplats men som i normala fall skulle skötas av mellan 10 till 30 personer.

Det har funkat men inte mer, vi har fått tummat och kapat och höftat och tvingats köra saker som vi egentligen absolut inte velat, men vad skulle vi göra.

En film kostar pengar, mycket pengar.

Även en liten småstadslivsfilm kostar fast tejpen syns under muschingen och kläderna inhandlas på röda korset.

Därför kallar jag nu på hjälp, jag behöver 4 personer med öga och blick och en stor organisationsförmåga. Ni behöver inte vara utbildade filmmänniskor,och ni behöver absolut inte ha våran humor, ni behöver inte ens vara roliga, sånna får jag dagligen möta på min mail eller på gatan som vill berätta hur tokiga och galna dom är i sin vardag och skulle lätt passa in i våra filmer(Vilket dom absolut nästan aldrig skulle göra tyvärr) 

Manuset är redan klart, det roliga finns redan, nu gäller det bara att få ut manuset på film i rörliga bilder, och till det behövs det folk som kan organisera och med stor passion för det konstnärliga.


Vi kan inte erbjuda några pengar, kanske mat och dryck och kärlek i viss mån.

Det vi kan erbjuda är en mycket spännande resa mot kanske vår bästa film någonsin.

Dessa fyra personer skall fördelas på dessa positioner i vårt kommande filmteam.


  

Inspelningsledare (first assistant director, FAD)

Den förste regiassistenten kallas på svenska inspelningsledare, och ansvarar för ledningen av arbetet på inspelningsplasten, samordnar de olika yrkesfunktionernas arbete inför en tagning i samarbete med regiassistenten, ordnar transporter, måltider etc. Ropar även saker såsom "Tack" och "Tystnad, tagning". Kallas i England för unit manager.

Inspelningsassistent (runner)

Begreppet "runner" används även i Sverige och är en assistent (oftast till inspelningsledaren) som utför enklare ärenden eller arbetsuppgifter i teamet.

Rekvisitör (set dresser)

Ansvarar för att all rekvisita finns på plats i rätt tid. Dessutom gör rekvisitören en förteckning med checklista över de föremål som behövs och varifrån de ska tas och hyr elle köper därefter in dem. Attributören (standby prop man) assisterar och placerar sedan ut rekvisitan under inspelning

Scripta (continuity, script supervisor)

Person som ansvarar för kontinuiteten mellan de olika scenerna (samma kläder i olika tagningar, rörelser åt samma håll etc.), så att den färdigklippta filmen upplevs som sammanhängande. Hon noterar alla avvikelser från det skriva manuset som sker, skriver inspelningsrapport etc. Vid TV-produktion har scriptan en något annorlunda uppgift där hon främst håller reda på tiden och inslagen.


Vid intresse så maila mig på: crilles.bruisebrother@hotmail.se


Skriv lite vem du är och varför just du skulle passa in och bli den pusselbit som vi behöver för att göra vår bästa film någonsin!


Tack på förhand!


Presentation


Christer Johansson

Impulsiv och nästan oförskämt spontan försöker jag leva mitt första liv som människa.


Fråga mig

133 besvarade frågor

Omröstning

Vill ni se en ny småstadslivfilm eller vill ni se den nya byn med bara nya figurer som jag lurar på?
 Ny småstadslivfilm.
 Ny film med helt nya figurer.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästbok.


Ovido - Quiz & Flashcards