Alla inlägg den 29 november 2012

Av Christer Johansson - 29 november 2012 23:12

Först en nutellebulle och ett iskallt glas mjölk, sedan lutar man sig tillbaka i soffan med en kudde under nacken och en filt upp till hakan för nu var det dags för film.

Filmdags nästan varje kväll efter som jag inte ser på tv överhuvudtaget, finns ingen tv-serie eller underhållningsprogram just nu som jag tycker är intressant.

Därför blir det film för mig, finns ju enormt mycket bra film och samtidigt så oerhört mycket skräp, alltså det sistnämnda brukar vara det vanligaste fenomenet när man ska se på film.

Men ibland lyckas man hitta filmer som är bra, och varför är en film bra då vad gör en film bra egentligen.


 


En film som är bra för mig skall beröra på något vis, den skall nå in och trycka på någon av mina inre knappar, skratt, gråt, ilska eller bara få mig att skaka som ett asplöv och fundera över varför finns jag!

Lyckas en film med det så finns där något bra som regissören, skådisarna eller bara storyn lyckats övertyga mig om.

Ikväll såg jag en bra film, inget mästerverk, absolut inte men den var bra.

Bra skådespeleri och trovärdigt var det, en fruktansvärd tragedi som händer i detta land alldeles för ofta.

Filmen handlade om ett par som får hela sitt liv raserat i ett ögonblick då polisen knackar på dörren och berättar att deras son gjort sig skyldig till ett fruktansvärt vansinnesdåd, 18 människor har deras son skjutit ihjäl på hans college innan han tog sitt eget liv.

En smärtsam resa startar för dessa föräldrar där den stora frågan förblir obesvarad, varför?

Denna film kan jag rekommendera för den är bra.



Men det finns andra filmer som berört mig mycket djupare och fått mig att gråta, må illa, skratta hejdlöst och blivit enormt skrämd. Det finns iofs många filmer som lyckats med det, men jag kan dra några stycken som jag minns mer än andra som lyckats nå in och tryckt på dessa inre knappar hos mig.

Vi börjar med en film som fick mig att..

Gråta.

Forrest Gump är en av dom, den har jag sett många gånger, väldigt många gånger!

Makalöst bra film..


Filmen som fick mig att bli jävligt..

Skrämd.

Blairwitch Project, Texas Chainsaw Massacre från 1974 och såklart den bästa av dom alla Shining, Stanley Kubricks mästerverk där Jack Nicholsson gör en helt otrolig skådespelarinsats, vilket MASTERPIECE!! Hatten av för Jack och mr Kubrick, herrejösses vilken film!



Sen har vi filmen som fått mig att må illa och bli riktigt illa berörd, usch! Apan med Olle Sarri är en Svensk film som berör, du kommer inte undan för du har inte en chans, obehagligt ja mycket obehaglig där Hällbosonen Olle Sarri gör en beundransvärd skådespelarinsats.

Den ska du se, men den här skakar du inte av dig så lätt, den når in vare sig du vill eller inte.


Sen vill jag avsluta med den bästa Svenska komedin som gjorts, och då menar jag inte den roligaste utan som jag skrev alldeles nyss, den bästa komedin. Fyra guldbaggar belönades den med och det är den värd.

Budskapet och humorn är genialskt, detta Killinggäng utmanade och fångade mig fullständigt.

Den här filmen tar en sådan vändning att du faller handlöst likt en knockout, där Ulf Brunnberg tog hem en Guldbagge och det var just i den scenen som knockade mig som jag tror han fick den för, genialiskt av detta i särklass bästa Svenska humorgäng vi har/haft.

Fyra nyanser av brunt.


Sådärja nu har ni lite filmtips hörrni, nu måste jag sova, jag ska ju stå på scenen imorgon kl 19.

Förfesten och Blomflugan åker till Ljusdal och slotteskolan.


Hörs hej!


OBS!

Filmer som inte berör är Fast and Furious och alla filmer med Jean Claude van damme.

Presentation


Christer Johansson

Impulsiv och nästan oförskämt spontan försöker jag leva mitt första liv som människa.


Fråga mig

133 besvarade frågor

Omröstning

Vill ni se en ny småstadslivfilm eller vill ni se den nya byn med bara nya figurer som jag lurar på?
 Ny småstadslivfilm.
 Ny film med helt nya figurer.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästbok.


Ovido - Quiz & Flashcards