Alla inlägg den 14 januari 2012

Av Christer Johansson - 14 januari 2012 21:05

Lördag blev en utedag som avslutades med en liten röjning av ett förråd där jag hittade en liten låda med fotografier och andra intressanta saker, där blev jag sittandes med ett leende på läpparna då jag mindes en svunnen tid som soldat i dom Jämtländska skogarna.

Jag gjorde 9 månader i Östersund på I5:s Fältjägarregemente som kock, hehe..

Klart jag fick bo i tält i svinkalla vintern och skjuta kulspruta och kasta handgranater som alla andra fältjägare när jag gjorde min grundutbildning men jag var långt ifrån en mönstersoldat, hua!


   Jag fick ganska snabbt smeknamnet 91:an efter alla hyss!

 

Som ni kanske har fattat så har jag väldigt svårt för att vara superseriös 24 timmar om dygnet där buset och humorn ligger och lurar i stort sett dygnet runt, såklart var det så under min militärtjänstgöring åxå.

Jag busade med befälen som gav mig otaliga kasernförbud och kompaniförbud där jag när andra åkte hem fick jag som straff stanna kvar över helgen och inte lämna området för lite vedhuggning.

Fast vedhuggningen kunde bli skoj det med när man smugglade in lite starkvaror, säger som Allan Edwall jag i Rasmus på luffen.

"jävlar vad det yr!"

Annars var det nog som mest pådrag då vi rymde inför en övning där vi skulle bo i knäppertält mitt i svinkalla vintern och överleva på vad skogen erbjöd, levande höns var iofs med som skulle knackas och spisas på.

Men det var abslolut inget för mig!

Jag och två till tog en buss upp till fjällen och fick tag på en stuga med bastu, god mat och kalla pilsner i två dagar!

Militärpolisen efterlyste oss och kasernförbud och böter blev påföljden, men det var det värt!

Bra mycket skönare med bastu och en kall bira istället för 25 minus i ett tält och en stelfrusen höna.

JARA NU KÖR VI!!

 

I5 vaktstyrka hade fullt upp med att hålla ordningen på regementet då Ovikens kockar bjöd upp till kalas, och ni som inte gjort militärtjänstgöringen så ska ni veta att det är strängt förbjudet att förtära alkohol inne på området.

Solglasögon och sexpack på huvudet och man höjer ribban på festen ba ding ding ding!


 

Vaktchefen ser måttligt road ut.

 

Här sjunger vi en klassiker med Lasse Stefanz och vi måste ju beundra vakternas tålamod.

 

Men här står jag iaf i givakt, men av småleendet att döma så är det nog inte så trovärdigt. Och solglasögonen är nog inte så populärt det heller skulle jag tro!

Men jävlar vad kul vi hade då vi slapp skjuta och rengöra bössor!!

Ovikens kockar regerade på I5 bara så ni vet!!

 

Han i grön/vit randig tröja känner jag igen, och som vanligt har vi glömt bort att inne på militärområdet så är alkohol strängt förbjudet.

Ovikens kockar glömmer er aldrig!!



Presentation


Christer Johansson

Impulsiv och nästan oförskämt spontan försöker jag leva mitt första liv som människa.


Fråga mig

133 besvarade frågor

Omröstning

Vill ni se en ny småstadslivfilm eller vill ni se den nya byn med bara nya figurer som jag lurar på?
 Ny småstadslivfilm.
 Ny film med helt nya figurer.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästbok.


Ovido - Quiz & Flashcards