Alla inlägg under november 2011

Av Christer Johansson - 9 november 2011 16:27

Detta är som sagt en påhittad historia som jag skrivit engång förut.
 
Mötet med tv-kanalen.
Då satt vi där. Nu fanns det ingen återvändo. Nu skulle vi visa dom vad vi hade för manusförslag till en eventuell TV-serie.
LÅSNINGEN ( En påhittad historia )
 
Jag försökte snabbt läsa av de människor som satt där. Till höger satt en ganska så kraftig man med vit skjorta och svart slips, han satt och tittade i en pärm hela tiden. Han verkade väldigt ointresserad av detta möte. Han tittade inte ens upp när vi presenterade oss.
 
   Mötet med tv kanalen.
 
Sedan var det  2 kvinnor och en man som visst var inköpschefen på tv-kanalen. Dom däremot såg väldigt granskande på oss när Christian och jag satte oss vid bordet.
Så här nervös tror jag att inte Christian eller jag har varit nån gång i våra liv. Det är klart att vi var nervös när vi på Edsbyns if 100 års jubileum i DINA arena inför 1200 personer skulle stå i kvinnokläder och skrika att Agneta Patrull ramla så puppan gick ur led, okey då var vi nervös kan jag säga. Men det här var något helt annat, det var ju så mycket som stod på spel nu.
Inköpschefen såg på oss med sina mörka ögon.
 
- Ja, då är vi nyfikna på vad ni har hittat på, och vad serien kommer att handla om?
 
Vi hade bestämt att jag skulle börja förklara vad första avsnittet skulle handla om och vilka karaktärer som skulle få första avsnittet i serien.
Men vafan var det med min röst, alltså så här sjukt lågt brukar inte jag prata i vanliga fall. Det var som att all min nervositet gjorde att jag pratade lägre och lägre.
 
- Det är en industriarbetare som e bög å blir kär i en rumänsk trollkarl som är en meter lång typ.
 
Man såg riktigt hur dom kring bordet gjorde sitt yttersta att höra vad jag sa men det var helt omöjligt, dom hörde nånting om nån bög och en trollkarl.
 
-Ursäkta du får nog ta det där igen för vi hörde inte riktigt.
 
Jag tittade nervöst upp från det handskrivna papper som jag läste innantill ifrån. Christian började oroligt skruva på sig. Han hade ju också svårt att höra, och då satt han alldeles bredvid mig.
 
-Det är en bög som blir kär i en trollkarl..
 
En av kvinnorna hade nu svårt att hålla sig för skratt och försökte dölja detta med sin ena hand, dom andra skruvade på sig oroligt och såg på inköpschefen som förgäves försökte höra vad jag sa.
 
-Alltså du måste prata högre vi hör inte vad du säger.
 
Jag hörde vad dom sa men jag tittade inte upp från mitt handskrivna papper, det vågade jag inte. Låsningen var nu total. Och jag gjorde ännu ett försök.
 
-Det är en bög som blir kär i en jätteliten trollkarl från rumänien som ibland brukar ha en blå kanindräkt på sig.
 
Till och med den tjocka mannen i vit skjorta som sett så ointresserad ut tittade upp från sina papper nu.
Det var en obeskrivlig tystnad kring bordet nu. Jag tittade upp från pappret och log ett nervöst leende mot dom. Jag hörde hur Christians andning blev allt häftigare, han kunde knappt sitta still på sin stol.
Christians utbrott var som en effekt av den enorma nervositet och press vi känt dom här dagarna kring det här mötet med tv-kanalen.  Christian exploderade fullständigt och skrek som en galen när han nu öppnade käften.
 
-MEN VAFAN DET ÄR EN BÖG SOM BLIR KÄR I EN JÄTTELITEN TROLLKARL I EN BLÅ KANINDRÄKT!!!!
 
Jag vet inte vad som hände sen, allting blev så overkligt och jag såg mitt liv passera i revy. Jag bara svävade ut i rummet och log mot dom allihop, allt medans Christians utbrott bara fortsatte, nu hade han till och med ställt sig upp och fortsatte sitt skrikande.
 
-BÖGA! BÖGA! BÖGA! BÖGA! BÖGA!
 
Jag satte mig i skräddarställning på golvet och tog av mig skorna, det var ju så varmt i rummet. Jag bestämde mig för att sjunga nått med Jokkmoks Jocke för tv-kanalens ledning. Det skulle dom säkert tycka om nu.
Så allt medans Christian skrek och skällde som en galning så sjöng jag i min skräddarställning där på golvet utan strumpor.

Av Christer Johansson - 9 november 2011 13:42

Tågbiljetter bokade till nått möte i huvudstaden som kan vara vad fan som helst.

 

Men den stora frågan nu är om vi kommer kunna bete oss som vanligt folk, för jag vet av erfarenhet att både jag och Christian har mycket svårt att sköta oss i mer än timme åt gången.

Sen börjar det hända nånting i våra kroppar som hos barn kan man kalla detta myror i brallan, men hos oss äldre pojkar kan man nog kalla det vrålapor i kavajen.

Klart vi är trevliga och kan lyssna samtidigt som vi kan öppna våra käftar och prata och konversera som vanliga tvåbenta människor vi med, men inte mer än en timme, Glöm det!


   Vi blir som vrålapor i kavaj.


Sen måste det hända nånting och buset och humorn börjar krypa på, man börjar få upp scener i skallen på vad som skulle kunna förändra eller lätta upp stämningen i mötesrummet.

Eller i vart fall få den andre ur balans, att få en skrattattack i ett mötesrum är ju bland det värsta man kan få.

Sitta och bita ihop ett asgarv så tårarna börja komma är ju skräcken.

Jag vet inte hur många gånger jag har hittat små korvsnuttar i myntfacken när jag stått i kassan på krogen (alltså jag har inte stått i själva kassan med fötterna utan bakom som en kassörska på ICA typ JA! ni fatter) då har Christian placerat dom där för att se min reaktion när gästen står öga mot öga mot mig, klart jag har börjat garva flera gånger och gästen undrat vad som varit så kul, men man ju inte kan säga att det ligger korv i kassan heller, fräsch restaurang lixom? Man har fått ljuga ihop nått blixt snabbt att man såg en komedi på teven kvällen före som var så tokig att man var tvungen garva nu 24 timmar senare, normalt!? NOT!!!


   Att få varandra ur balans är ju bara för härligt när det lyckas och går hem.    


Denna ständiga jakt att skapa roliga situationer i vår vardag är ju både helt underbart och väldigt  roligt, för utan skratt kan jag fan inte fungera. Jag måste få skratta och må bra för det händer ju så förbannat mycket elände därute i samhället så det räcker och blir över ändå.

För skratta är en ljuvlig medecin åt själen ska ni veta.


Och imorgon går tåget!

Inte från tågstationen i Alfta som i videon här nedan av Traste lindens kvintett utan från Bollnäs järnvägsstation klockan 08.10 SHARP!

 

 


Av Christer Johansson - 8 november 2011 22:01

Alltså vad är det som kommer sägas eller beslutas?!

Jag vill veta nu för är det nått som jag är duktig på då är det att grubbla och ligga sömnlös med alla livets stora gåtor.

Man vill veta vad dom vet som inte vi vet just nu, ja det där produktionsbolaget som bett oss komma ner till Stockholm i övermorgon.

Jag menar att vill dom meddela oss att tv kanalen tackat nej kan dom väl ringa och säga det, inte behöver väl dom kosta på oss tågbiljetter ner till Stockholm bara föra att säga att vi fått ett nej?

Eller är det ett nytt möte och ny strategi, göra om presentationsfilmen? Eller vill dom att Christian och jag ska åka till nån öde ö för att vara jokrar i nått expedition Robinson?


   ska vi få åka till nån liten ö och tävla i svält eller?


Jamen ni hör väl mitt ältande!

Men ni fattar väl varför, för jag tycker det är ganska coolt att vi har chansen att få till en egen tv-serie.

För vem fan trodde det när vi tog på oss våra behåar från röda korset för 3 år sedan, men på torsdag kväll vet jag mer. Men frågan är hur mycket får avslöja, det har ju varit ett jäkla hemlighetsmakeri fram tills nu iaf.


Jahapp!

Nu finns boken som jag är med i ute i butik iaf, och helvete vad stolt jag är som lyckas hamna i en riktig BOK!

Alltså detta år blir bara galnare och galnare och på torsdag kan det bli som galnast! ja jävlar du..


   Jag fick plats i boken STOLT, galet!!


Christer Johansson från Småstadsliv, ur boken STOLT. Foto: Gabriel Liljevall

Christer Johansson från Småstadsliv, ur boken STOLT. Foto: Gabriel Liljevall

Citat #04 Christer Johansson ur boken STOLT

” Man måste tro stenhårt på sig själv och det man vill göra. Vågar man bara satsa så brukar det bli bra!”

Så himla sant, Christer. Jag tror att det är just den här inställningen som avgör om man når sina drömmar eller inte. Jag tror att det finns väldigt många där ute som har kapacitet, men som kanske inte har självförtroendet eller modet att just satsa. Tänk lite mer så här, vad har man att förlora? Det är sällan man ångrar något man gjort, men vem vill sluta sina dagar med att gräma sig för att man aldrig tog chansen när man hade den. Så kör hårt och tro på er själva!

// Marie

    


Boken heter som sagt STOLT och är frilansjournalisten Marie Björk och fotografen Gabriel Liljevall verk som porträtterar 20st kulturpersonligheter från Gävleborgs län, hedrande så det förslår när stora namn som

Rolf Lassgård, Per Persson, Tomas Dileva och en naken Regina Lund har samlats i denna bok med lilla mig, STOLT var ordet :)


    

Stort tack till dig Marie Björk för att jag fick vara med i din supersnygga bok.


Här kan du läsa mer om boken/  http://nojesmix.com/halla-dar-marie-bjork/


Nu blir det nattbio igen, jag måste få hjärnan att tänka på nått annat än torsdag!! hur fan det nu ska kunna gå?





Av Christer Johansson - 8 november 2011 18:38

Skådeplatsen för dagens inspelningar blev alltså Galven och hemma hos arrangörerna Leif & Sölve.

Först vill jag tacka husets riktiga ägare Stig jonsson för lånet av huset samt dagens insats med att fixa den underbara rekvisitan som kommer höja filmen så jävla mycket, en underbar bonus scen blev det pga av Stig.



 

Här bor arrangörerna Leif & Sölve i den nya filmen.


Det gick enormt bra där både jag och Christian hade det riktigt kämpigt där ett tag för det spårade ganska friskt, det tuffa nu är att vi gör som i vår första film och improviserar till 100 procent.

Vi har inte en aning vad den andra skall säga och dom spontana skrattattackerna haglade under hela dagen.

Storyn är skriven och klar för hela filmen men inte vad vi skall säga, det är en formfråga och det som gör det så spännande med denna film, denna film kan bli en riktig pärla lika mycket som att det kan bli en riktig tramsrulle.


       

Undrar just vad Leif & Sölve kommer hitta på i sin första film tillsammans?


Men ska jag vara ärlig så tror jag vi fick in några riktiga pärlor idag, improvisations kanalerna stod med öppna spjäll och det lär bli mycket angenäma problem att få klippa och välja ut gobitarna ur det här.

Bra gubbar! Leif & Sölve lär inte göra någon besviken i sitt första filmframträdande.


Nästa vecka återupptas filminspelningarna och då tror jag det är dags för Kenta & Morgan att få kliva in i handlingarna.

Ja ni vet dom två supertuffa hårdrockarna som funderar på att chocka hela byn med sitt nya hårdrocksband

Gravediggers in pain with kill!

Enligt grabbarna själva som kommer dom breaka nu och erövra världen, håll i er gott folk  ROCK ON!!


 

Kenta & Morgan råkade i luven på en stor krukväxt under liveshowen men i filmen skall dom försöka erövra världen med sitt hårdrocksband Gravediggers in pain with kill.


Ne nu blir det lite kvällsfika, kaffe och en liten mjukkaka!

 

P.S Ställ gärna frågor här på bloggen i rutan till vänster i menyn, sen kan ni gärna vara med i omröstningen där vi checkar av vilken småstadsliv film ni tycker är bäst.


Så här såg det se ut under den första filmen då vi tokimproviserade, och dagens filminspelningar såg likadan ut med skrattkavalkader och omtagningar i mängder, ja fyfan svettigt det här!

 



Av Christer Johansson - 8 november 2011 07:32

Sitter uppe till 03.15 och försöker bena ur en öppning på nya showen, samtidigt som jag får upp nya scener i skallen till filmen som skall göras. Sedan börjar jag lite smått tänka på dessa 20 nya radioprogram som p4 Gävleborg beställt med början i januari 2012.

Klart det är högvarv innanför pannbenet nu, turnen avslutades för 3 dagar sen men inte fan blir det nå vila här inte. För det är just mellan turneerna det är som mest jobb, det är då man skall så fröna och snickra ihop all dess galenskap man ska kunna åka runt och skörda sen och leva på ett tag, men jävlar nu behöver jag en kopp kaffe om jag ska vakna!


   Blir en kopp svart & rivigt nu.


Sen att Leva på humor är nått nytt för mig, jag har ju jobbat i restaurangbranschen i hela mitt liv före detta småstadsliv och likheterna är ganska små mellan dessa jobb. Från att servera mina gäster både drinkar och mat skall jag nu servera humor iförd en massa lösmustacher och nån trång jävla behå, men som jag älskar det :)


 

Klart jag hellre drar på mig en trång behå än slavar runt i krogbranschen jag gjort tidigare i mitt liv.


Men ibland kan det vara svårt att koppla bort jobbet eller ja en ren omöjlighet, för i mitt liv är humorn så pass viktig att jag aldrig skulle klara mig utan den. Den har hjälpt mig i så många olika situationer att det har blivit min bästa vän, ni hör väl! skadad? ja litegrann..


Begravningar, bråk med flickvänner, tjaffs med föräldrar eller en irriterad polis, dryga krogvakter, eller varför inte den arga grannen som vill att du ska sänka stereon kl 02.30 vid nån sen efterskiva.Ja listan kan göras lång då jag räddats av min trognaste vän humorn!

Men klart det finns en baksida också, att skratta en stor del av ett 24 timmars dygn är jobbigt och vilka enorma skrattgropar du får sen, jara ska vara A! Fyfan vilket gött kaffe!

 

 


Om 2 timmar kommer Christian och då far vi mot filminspelning i Galven, härligt!


Hörs mer sen, men först ska ni få njuta av dagens låt!

Nancy Sinatra "These Boots Are Made for Walkin" SHAKE IT NANCY!!

 




Av Christer Johansson - 7 november 2011 19:17

Och det är inte Örjan Bengstfors med sitt jaktlag som skall filmas just nu utan det är arrangörerna Leif & Sölve.

Som faktiskt har sitt hus i det beryktade Galvenreviret dom med, Galven är stället som ligger utanför själva Alfta där sen det mesta kommer spelas in i vanlig ordning.


   

Vid sjön Galvens strand ligger det lilla huset där Örjan Bengstfors och Janne bor.


Galven är en stor vacker sjö som har en massa sommarstugor och bebodda hus vid sin sida, och det var vid denna sjö vi spelade in småstadsliv 1 och städtanterna med sina vackra baddräkter, det är även vi denna sjö vi spelar in Örjan Bengstfors och hans Älglösa jaktlag.

Vargmötet på bygdegården i småstadsliv 2 spelades in vid denna sjö, så klassisk småstadsliv mark kommer vi använda oss utav imorgon, det är bara se till att packa kaffetermos med tilltugg för det lär nog bli en lång dag.


  

Från arrangörernas Leif & Sölves gård kan man se Galven skymta mellan björkträden.


 

En klassisk scen spelades in vid den stora badstranden i galven, här kikar två damer fram från det lilla mysiga omklädningsrummet vid badplatsen, ta en tur dit i sommar vettja och prova på lite springmatch ala Jonny B.

 

Jahapp! Nu ska jag packa lite kläder åt Sölve som alltså kliver in i nya filmen imorgon, snabba ryck för dessa gubbar som nyligen turnerat hårt på en massa teaterscener tills för 2 dagar sen, bara köra på medans ångan är uppe!


 

Leif & Sölve gjorde scendebut sommaren 2011 och imorgon gör dom filmdebut vid sitt hus i Galven.


Tystnad tagning action!!!!

Av Christer Johansson - 7 november 2011 13:54

Jag som trodde det var den 12 denna månad, okey men då måste vi boka tågbiljetter imorgon efter filminspelningarna.

 

Men varför ska vi till Stockholm kanske ni undrar och så här ligger det till.


Sommaren som var skrev vi kontrakt med ett stort produktionsbolag som jag tyvärr inte kan avslöja namnet på just nu, dom i sin tur har fått i uppdrag av en ganska så stor tv-kanal att spela in en presentations film en såkallad pitch för en tv serie.

Vi spelade in denna film på ca 30 minuter under juli månad och nu på torsdag kanske vi får ett svar, spännande!

 

 

Såklart skulle städtanterna Agneta & Johanna vara med i pitchen.

 

             

Stånk tommy ville vara med han åxå och visa Stockholmarna hur man jagar lurvpösar.

 

Det är alltså vi som blivit kontaktad av denna tv kanal och produktionsbolag så vi borde ju ligga ganska bra till gällande en tv deal tycker man, men det känns jäkligt overkligt och svårt att greppa detta ändå.


Det var ju vi som la ut lite klipp för skoj på youtube 2007, och nu detta möte nere i Stockholm! WEIRD!

 

Det var här det började men vettefan vart det slutar men på torsdag kanske vi vet mer.

Av Christer Johansson - 7 november 2011 11:47

Jag satt uppe ganska sen inatt och klurade på den nya showen, klockan passerade väl 02.00 när formen började växa fram. Den känns jäkligt intressant och jag ska försöka börja snickra på den idag så får vi se om jag får några svar om det hela är bra, fast egentligen brukar det väl ta nån vecka med lite pusslande och vridande innan man känner om det är rätt väg att ta, bara att hålla tummarna då!


Annars ska jag planera morgondagens filminspelning, tror nästan det får bli arrangörerna Leif & Sölve som får börja med att filmas, dom är ju varm i kläderna nu när dom nu turnerat hejvilt.


 

Leif & Sölve från sommarens filminspelning mot tv-kanalen och pilotavsnittet.

 

Annars ringde vår manager och berättade att Sveriges radio p4 Gävleborg vill ha 20st nya radioprogram med början Januari 2012, så då är det dags att börja skriva lite radiohumor igen då. Spännande värre!

För det var ju just från radioshowen som Leif & Sölve växte fram, lika så med den populära karaktären Anna Karin från senaste showen som spelas av Martina Olsson.


  

Anna Karin fick utstå mycket i sin första kontakt med verkligheten och den nya showen.


vem vet, det kanske växer fram några nya figurer denna gång med.

Men nu måste jag börja skriva, nyfiken som fan på det jag kom på inatt!!


Hörs på!


Presentation


Christer Johansson

Impulsiv och nästan oförskämt spontan försöker jag leva mitt första liv som människa.


Fråga mig

133 besvarade frågor

Omröstning

Vill ni se en ny småstadslivfilm eller vill ni se den nya byn med bara nya figurer som jag lurar på?
 Ny småstadslivfilm.
 Ny film med helt nya figurer.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<<
November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästbok.


Ovido - Quiz & Flashcards